Особено за християните е времето преди най-големия християнски празник Възкресение Христово - Пасха.
В дните на Светата Четиридесетница вярващите се подготвят духовно и телесно да посрещнат достойно празника на празниците.
Това е най-важният период от църковната година, а Великден е центърът на всички празници на Църквата. Великият пост е осветен от примера на Господа Иисуса Христа, Който е постил 40 дни в пустинята. Постът не е само въздържание от блажна храна. Истинският пост е придружен с усърдие в молитвата, искрено покаяние за собствените грехове и опрощение прегрешенията на другите.
Затова неделята преди поста, наречена Сиропустна е определена за ден на всеопрощение.
Всяка следваща неделя от Великия пост също има специално значение и символика, но и съботният ден от първата седмица на Великия пост е посветена на значимо събитие. Църквата е отредила този ден за почит към св. Теодор Тирон. Някъде на Тодоровден му викат Тодорица или Тудорица, другаде е и Конски Великден заради особеното отношение към конете на този ден.
Почитането на св. Теодор е засвидетелствано още в ранните векове на Църквата, а освен през Великия пост, светецът се почита и на 17 февруари.Петдесет години след смъртта си светият великомъченик Теодор обаче се явил на сън на цариградския архиепископ Евдоксий и му казал: „Забрани на християните да купуват каквото и да било от пазара, понеже храните, които се продават там са поръсени с кръв от идолски жертви. Поръчай на ония, които нямат храна у себе си, да направят коливо, т.е. да сварят пшеница с мед!” Архиепископът изпълнил поръчението на Христовия мъченик и цялата тая седмица християните в Цариград се хранили само с варено жито и мед. В спомен на тоя случай светата Църква е въвела обичая – в събота на Първа великопостна седмица да се вари коливо и да се чества паметта на св. Теодор. Този благочестив обичай се е запазил и до днес.
Св. великомъченик Теодор Тирон бил млад войник в малоазийския град Амасия по времето на римския император Максимиан. Тогава християните били жестоко гонени и измъчвани заради вярата им в Господ Иисус. Когато началникът на полка, в който служил Теодор, узнал, че той е християнин, накарал го да принесе жертва на идолите, но Теодор решително отказал, заявявайки открито, че той изповядва вярата в Христа. Изпълнен от свещена ревност една нощ Теодор запалил един езически храм. Бил обаче забелязан от един езичник, който донесъл за случая на местния градоначалник. Теодор бил хванат и изправен на съд. Без страх той признал вината си. Бил хвърлен в тъмница и подложен на глад и най-различни мъчения. Но Христовият мъченик пеел в килията си и прославял Господа. Като чули пението, стражарите надзърнали през малкото прозорче и за голямо свое учудване видели, че Теодор не е сам, а бил заобиколен от много други юноши в бели дрехи, които заедно с него пеели. Обадили на управителя за това. Той веднага дошъл и като чул дружното пение, помислил, че при Теодор са дошли християните. Какво било обаче учудването му, когато видял, че печатът на вратата, която по нареждане на самия управител била заключена и запечатана, стои неповреден.
Управителят видял, че всички мъчения и убеждавания са безполезни и затова издал присъда Теодор да бъде предаден на смърт чрез изгаряне. Присъдата била изпълнена веднага. Теодор се прекръстил и мъжествено влязъл в запалената клада и с молитва и славословия на уста предал Богу дух. Благочестива християнка на име Евсевия взела честните останки на св. Мъченик и ги погребала в гр. Евхаит.
Веселието на този ден е кушията. Победителят в това конно състезание получавал награда. За коня имало обикновено нова юзда, а неговият стопанин – риза или кърпа. Спечелилият надбягването обикаля с коня си всички домове, за да честити празника. Навсякъде го посрещали радушно и поели коня му с вода. Обредната трапеза за празника включва пита с мая, супа от гъби и „тудоровска леща“.
В неделния ден Църквата пази традицията за Тържество на Православието. Първата неделя от Великия пост е в памет на възстановяването на почитта към светите икони. Със смъртта на последния император-иконоборец Теофил било сложен край на тази голяма ерес в християнския Изток. Съпругата на Теофил св. царица Теодора, заедно със св. патриарх Методий незабавно възстановили иконопочитанието, потвърдено още на Седмия Вселенски събор. В големите храмове в края на светата Литургията се извършва молебен по специално последование в средата на храма пред иконите на Спасителя и Божията Майка. Свещенослужителите молят Господа за утвърждаване във вярата на православните християни и обръщането в истинския път на всички, отстъпили от Църквата. После дяконът чете Символът на вярата и произнася анатема, т.е. обявява отделянето от Църквата на всички, които се осмеляват да изменят истините на православната вяра, и "вечна памет" на всички загинали защитници на вярата, а "на многая лета" - на живите. На много места се правят литии с различни икони.
Няма коментари:
Публикуване на коментар