сряда, 2 февруари 2022 г.

Чиста молитва за майка и новородено и Сретение Господне

 


В Църковния календар денят  2 февруари  е отреден за празника Сретение Господне, един от дванадесетте велики  празници през годината. На този ден се възпоменава историческо събитие, описано в светото Евангелие, когато Богомладенецът Христос е въведен в храма за първи път   Но на този ден всеки вярващ празнува и своята първа среща с Иисус Христос, когото е приел в сърцето и разума си като  Спасител от греховете.


Евангелистът разказва това знаменатално събитие така:

"Като се изпълниха осем дена, за да бъде обрязан Младенецът, дадоха Му името Иисус, наречено от Ангела, преди да се зачене Той в утробата.
А когато се изпълниха дните на нейното очистяне, според закона Моисеев, донесоха Го в Иерусалим, за да Го представят пред Господа,  както е писано в закона Господен, че всяко мъжко, което разтваря утроба, ще бъде посветено Господу;  и да принесат жертва, според реченото в закона Господен, две гургулици, или две гълъбчета.
Тогава имаше в Иерусалим един човек, на име Симеон; и тоя човек беше праведен и благоговеен, и чакаше утехата Израилева; и Дух Светий беше върху него.
Нему бе предсказано от Духа Светаго, че няма да види смърт, докато не види Христа Господен.
И дойде по вдъхновение в храма. И когато родителите донесоха Младенеца Иисуса, за да извършат на Него обичая по Закона,  той Го прегърна, благослови Бога и рече:
сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром;  защото очите ми видяха Твоето спасение,  що си приготвил пред лицето на всички народи, -  светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля.  
А Иосиф и майка Му се чудеха на казаното за Него.  И благослови ги Симеон и рече на Мария, майка Му: ето, Тоя лежи за падане и ставане на мнозина в Израиля и за предмет на противоречия,  и на сама тебе меч ще прониже душата, - за да се открият мислите на много сърца.


Тук беше и Анна пророчица, дъщеря Фануилова, от коляно Асирово, достигнала до дълбока старост, като бе проживяла с мъжа си седем години след девството си;  тя бе вдовица на около осемдесет и четири години, и не се отделяше от храма, служейки Богу с пост и молитва денем и нощем.
И в това време, като се приближи, тя славеше Господа и говореше за Него на всички, които очакваха избавление в Иерусалим.  И когато свършиха всичко според закона Господен, върнаха се в Галилея, в своя град Назарет.
А Младенецът растеше и крепнеше духом, като се изпълняше с мъдрост; и благодат Божия беше върху Него."   (Ев. Лука 2:21-40).
 
Тълкувателите на този евангелски текст виждат в него осмисляне на целия живот на Иисус Христос: Спасителят  дава на хората закона на благодатта и любовта, но учението му става предмет на спорове и противоречия, а страданията и кръстната му смърт като меч нараняват сърцето на Пресвета  Богородица.  
Праведният Симеон и  пророчицата  Анна, които по вдъхновение свише дошли в храма  и изпълнени със светия Дух, потвърдили че младенецът е новородения Месия.

В православната традиция е утвърден  благочестив обичай  новороденото дете на 40-ия ден от рождението му  да се занесе  в храма за благословение, а на майките се чете определена молитва. Прието е тази молитва да се нарича "чиста" и да се изпълнява  точно на 40-ия ден от раждането на детето. 

Смята се, че  до този момент майката е била нечиста, слаба и подвластна на лошите сили, които винаги дебнат да изкушат и погубят вярващите. Жената е била смятана за "мръсна" и заради кръвта, която е изтичала от тялото й известно време след раждането (лохии), затова и не е прието дотогава тя да влиза в църква. Едва след „очистването" вече можела да присъства на църковни служби и да приема свето причастие.

Докато се чете чистата молитва, майката и бебето се намират в преддверието на храма.  В молитвата за майката се благодари на Господ, че е опазил жената до този момент и се отправя молба да отнеме нечистотата от нея.  Молитвеното последование включва и специални молитви за новороденото като има моления, когато то е кръстено и когато не е кръстено. Ако детето е кръстено, то свещеникът със специален ритуал го въцърковява.

На ритуала  може да присъстват и бащата, и по-големите им деца, ако има такива. Често майката е придружена и от някоя от бабите или от двете.

Майките задават въпрос  какво трябва да носят в храма като отиват за чиста молитва. На този въпрос трябва да отговори свещеникът при когото е уговорено това да стане. Прието е семейството да остави дарение за църквата, ако пожелае и колкото прецени. В храма се запалват свещи  за здраве, които са безкръвната жертва на вярващия. Може да се донесе питка, вино, олио и сладки неща за почерпка, които се раздават, но това е по-желание.

Тук  се предлага и последованието на действията и молитвите, които свещеникът чете при извършването на чиста молитва така както са написани на български език в Требника - книгата, която свещениците ползват в своята богослужебна практика.

 Молитви над родилка в четиридесетия ден


В четиридесетия ден майката донася детето пред храма, да го. представи на Господа" (Лук. 2, 22).

Свещеникът начева:

Благословен Бог наш... Светий Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Защото Твое е царството...

Отпустителния тропар на деня или на светията на деня.

Слава... и сега...

Господи, по молитвите на всички светии и на Богородица, Твоя мир ни дай и ии помилуй като едничък щедър.

Майката наклонява глава, държейки детето, а свещеникът ги благославя, слага ръка върху главата  на детето и чете:

Господу да се помолим I

Господи Боже Вседържителю, Отче на Господа нашего Иисуса Христа, Който със Своето слово си създал всичкото разумно и неразумно естество и всичко си от нищо привел в битие! На Тебе се молим и от Тебе просим: рабинята Си (името), която си спасил по Твоята воля, и която дохожда пред светата Ти църква, очисти от всякакъв грях и от всяка сквернота, за да се удостои неосъдително да се причасти със светите Твои Тайни.

Ако детето не е живо, чете до тук молитвата еье следния възглас:

Защото си благ и човеколюбец Бог, и затова на Тебе слава отправяме с единородния Твой Син и пресветия, благ и животворящ Твой Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Ако детето е живо, чете  се молитвата до край:

И роденото от нея дете благослови, отрасти, освети, вразуми, направи целомъдро и здравомислеще, защото Ти си го създал и си му показал чувствената светлина, —

Ако детето още не е кръстено:

та да се удостой и с духовната светлина в определеното от Тебе време и да се причисли към Твоето свето стадо,

Ако ли. детето вече е кръстено:

и духовната и си го причислил към светото Си стадо чрез единородимя Си Син, с Когото си благословен, с пресветия, благ и животворящ Твой Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.
Мир на всички! 
Приклонете главите си пред Господа!


Молитва за майката:
Гсподи Боже наш, Който си дошъл за спасение на човешкия род, дойди и над рабинята Си (името) и Чрез почтеното Си свещенство я удостой да влезе в храма на Твоята слава, измий нейната 
телесна сквернота и душевна нечистота с навършването на четиридесетте дни, като я направиш достойна и да се причасти с честното Ти тяло и кръв. 
Защото е свето и прославено пречестното и велелепно Твое име с Отца и Светия Дух, сега и винаги, и во веки*веков. Амин.

Молитва за детето
Свещеникът го благославя и казва: 

Господу да се помолим!

Господи Иисусе Христе Боже наш, Който в четиридесетия ден си бил донесен като младенец във ветхозаветния храм от Мария, Твоята света и непознала брак Майка, и си бил носен в обятията на праведния Симеон! Сам Ти, всесилний Владико, благослови и това детенце, донесено да се яви пред Тебе -Твореца на всичко, и го отрасти за всяко добро и благоугодно на Тебе дело, като прогонваш от него всяка вражеска сила чрез отпечатването знака на Твоя кръст — защото Ти си, Който пазиш младенците, Господи, 

Ако детето още не е кръстено:

та като се удостои със светото кръщение, да получи дела на избраниците на царството Ти, запазвано заедно с нас чрез благодатта на Светата, Единосъщна и Неразделна Троица,  защото на Тебе подобава всяка слава, и благодарение и поклонение — с безначалния Твой Отец  и пресветия, благ и животворящ Твой Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.
Мир на всички!

Преклонете главите си пред Господа!

Боже Отче Вседържителю, Който чрез най-велегласния от пророците Исаия, си ни предизвестил въплотяването от Дева на единородния Ти Син и Бог наш, Който в последните дни, по Твое бла-
говоление и със съдействие на Светия Дух. заради спасението на смъртните, от безмерно милосърдие е благоволил да стане младенец от нея и, според обичая в светия Ти закон, откак се навършили дните на очистването, приел - бидейки истински законодател — да бъде донесен в светилището и носен в обятията на праведния Симеон, предобраза на която тайна видяхме представен у гореказания пророк чрез клещите с въглена, на което  и ние, верните, подражаваме по благодат! И сега Сам Ти, Господи, Който пазиш младенците, благослови това дете заедно с родителите и възприемниците му

Ако детето още не е кръстено: 

и удостой го в удобно време и с възраждането чрез вода и Духа; причисли го към светото Си стадо на словесните овци, които се наричат с името  на Твоя Христос.  Защото Ти си, Който живееш във висини и приглеждаш смирените, и на Тебе слава отправяме - с единородния ти син и пресветия Ти Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Ако детето е момче и е кръстено, свещеникът го въцърковява. Ако ли не е кръстено тук се прави отпуст, а въцърковяването се  оставя за подир кръщението. 

Свещеникът взема детето, прави с него кръст пред вратата на храма и казва: 

Въвежда се в църква рабът Божий ( или рабинята Божия) (името) в името на Отца, и Сина, и Светия Дух. Амин.

Внася го в храма и казва: 
Ще влезе в Твоя дом, ще се поклони в светия Твой храм.

Насред храма казва пак: 
Въвежда се в църква рабът Божий ( или рабинята Божия) (името) в името на Отца, и Сина, и Светия Дух. Амин

И добавя: 
Посред църква ще Те възпее.

Отива пред царските врата и казва: 
Въвежда се в църква рабът Божий (или: рабинята Божия) (името) в името на Отца, и Сина, и Светия Дух. Амин... 

Свещеникът внася детето през южната врата в олтаря, доближава го до четирите страни на светия престол, като че ли то се покланя, изнася го през северната врата и, като го сложи пред
царските врата, чете:


Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, с миром, защото очите ми видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя- народ Израиля.

Майката (или възприемникът) прави три поклона и взема детето, а свещеникът прави 

Отпуст:

Христос, истинският Наш Бог, Който заради нашето спасение благоизволи да бъде носен в обятията на праведния Симеон, по молитвите на пречистата и пренепорочна свята Своя Майка, на преподобните и богоносни отци наши, на всички светии, да ни помилва и спаси като благ и човеколюбец. 

По молитвите на светите отци наши, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй ни! 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Балшенски манастир "Св. Теодор Стратилат" - с Балша

  В огърлицата от манастири на Софийската Мала света гора има един действащ манастир, който не е особено популярен. А там някога назад във в...