В календара на Църквата има празник, посветен на светите Четиридесет Севастийски мъченици. На този ден Църквата отдава почит на 40 римски войници от арменската военна част в град Севастия (сега град Сивас) в т. нар. Малка Армения. Тези храбри войни загиват след жестоки мъчения заради своята вяра в Христа през 320 г. Това става по време на гоненията срещу християните на император Лициний, започнали през 316 г. Първото сведение за тяхното мъченичество е оставено от св. Василий Велики, потвърдено и от св. Ефрем Сирин след беседа между двамата.
Севастийските войни били поканени да се отрекат от своя Бог, но като отказали, били осъдени да замръзнат в леденото езеро до града. Само един войник се отрекъл и напуснал другарите си по вяра, излязъл от студените води и като отишъл да си вземе гореща баня, за да се стопли, умрял на място. Другите с твърдост понесли страданията, не преставайки да се молят и да пеят псалми. След като оцелели в ледените води, били подложени на още мъчения и накрая - изгорени на клада, за да не може да бъдат погребани. През 436 г. царица Пулхерия, внучка на император Теодосий Велики и сестра на император Теодосий Младши, поставила костите им в скъпоценен ковчег.
Храм в тяхна чест построил в столицата си Търново и българският цар Иван Асен ІІ по случай победата над епирския деспот Теодор Комнин при Клокотница. Битката станала в деня на светите 40 мъченици през 1230 година. Победителят цар Иван Асен ІІ бил тържествено посрещнат от търновските граждани в село Мерданя и в чест на тая среща край селото е построен манастир "Свети Четиридесет мъченици", който съществува до сега.В народния календар този празник се нарича Младенци и е свързан с обичаи, насочени към здравето на децата, но и по някаква причина със змиите, за които се смята, че на този ден изпълзяват от зимните си леговища. По сега следвания от Българската православна Църква календар празникът е на 9 март, то по староотеческия календар е 13 дни по-късно - на 22 март.
Това предание не кореспондира съвсем с историческите факти. Малко са и сигурните сведения за историята на този манастир.
Местната информация и данните от теренно проучване разкриват, че пристроената част на храма е била просторна и че е имала галерия. Преизграждането на църквата засегнало чувствително стария храм. Певниците били преизградени, а заедно с това са унищожени и стенописите им. Иконостасът бил пренесен на запад, а в южния певник е изграден голям прозорец. Останалата част от стенописа, открита и изложена на атмосферните влияния, паднала отчасти и се запазили само отделни фрагменти. По-късно новата пристройка е рухнала и старата част на църквата останала открита на запад. В двора около храма и сега се намират едри квадри от някогашната сграда.
Не много отдавна манастирът в Лева река стана медийно популярен с изображение на св. Кирил Философ, което беше разчетено като образ на единия от създателите на глаголицата - св. Константин Кирил Философ. А над него в медальон е изписан и св. Методий. Това се превърна в сензация, заради погрешното твърдение, че зографът е обявил за светии двамата равноапостолни братя преди те да бъдат официално канонизирани. Но още през 1989 г. професор д-р архимандрит Павел Стефанов (покойник от 2012 г.) беше коригирал това твърдение на историка и археолог Димитрина Митова - Джонова, публикувала подробно описание на манастирската църква в Лева река в книгата си "Археологическите паметници в Пернишки окръг" (1982).
Според нейното, цитирано в медиите твърдение, зографът, който ги изписва, всъщност пръв обявява братята Кирил и Методий за светци през ХVI-ХVII век, но това е доста погрешно тълкувание, защото Солунските просветители са били причислени към преподобните и свети мъже на Църквата даже като равноапостоли много по-рано.
"Св. Кирил Философ в олтарната апсида не е славянският просветител, а св. Кирил Александрийски, който според ерминиите носи такава корона с полиставрион (наслагване на много кръстове) като одеждата му. Освен това св. Константин-Кирил никога не е бил епископ, а вторият е архиепископ", уточнява проф. архимандрит Павел Стефанов в своята статия „Надписи към стенописите в Лева река”, публикувана в брой 1 от 1989 г. на списание „ Български език”.
Църквата е богато украсена от художествено издържани стенописи, които могат да се датират от първата половина на XVII век, смята той. Като съди от надписите по стенописите, написани на гръцки и български език, а така също и някои техни диалектни особености, заключава, че са създадени от зографи, които произхождат от Костурско. Според него на погрешно разчитане се основава и твърдението на Димитрина Джонова, че в храма са рисувани личности от „Азбучна молитва” на Константин Преславски. Допуска се, освен това, че през XVII век култът към светите братя Кирил и Методий е бил позабравен. Едва по-късно, през 1845 г. школуваният живописец Коста Вельов при изписването на църквата "Св. Димитър" в трънското село Ярловци диференцира образите на св. Кирил Философ Александрийски и на св. Константин-Кирил Философ. За съжаление авторите, писали за манастира, почти дословно повтарят Джонова и не добавят нови моменти към историята на обителта.
До преди няколко десетилетия манастирът е бил добре запазен и се е ползвал с голяма популярност в района. Селото беше добре населено, имаше училище, което беше сред последните закрити в Трънския край. През 70-те години на XX в. храмът е обявен за паметник на културата с национално значение. Тогава е направена консервация под методическото ръководство на арх. З. Кирова и художник-консерватор Боряна Дживджанова от тогавашния НИПК, сега НИНКН и със съдействието на Регионалния исторически музей в Перник.
Доскоро храмът беше единствената следа за същесвувалия край нея манастирски комплекс. Сега, благодарение на европейско финансиране, осигурено чрез ПРСР (2014-2020), манастирът е възроден. Напълно е възстановен манастирският конак. Благоустроен е дворът. С нов дренаж е манастирският храм, който претърпя обновление и отвътре. В проекта за реконструкция, основен ремонт, възстановяване, обзавеждане и благоустрояване на прилежащите части на терена са инвестирани над 644 хиляди лева.
След приключването на предвидените в проекта дейности по обновяването на манастира на 6 април 2019 г. там беше отслужен водосвет от викария на Софийския митрополит Белоградчишки епископ Поликарп
Няма коментари:
Публикуване на коментар