петък, 24 декември 2021 г.

Вековни дъбици ограждат Пенкьовския манастир


За българите дъбът е свещено дърво - под клоните му се венчавали. За Бъдни вечер  украсявали дъбови клонки вместо елха


Един от многото манастири в Трънския край е сгушен между вековни  дъбови дървета. За българите дъбът отколе е свещено дърво. В днешно време при тия манастирски дъбици хората идват да ги прегръщат и казват, че така се зареждали от силата им. В миналото за Бъдни вечер украсявали дъбови клонки вместо елха.


 

Манастирът „Св. Петка“ е в  северния край на село Пенкьовци, ширнало се на няколко километра покрай шосето за Трън и в многобройни махали по околните баири.  Кога точно е бил основана светата обител  сега не може да се каже. Твърде възможно е това да  е бил  един от многото селски манастири из Трънско, възникнали по инициатива на селяните от Знеполе. Някога, когато  семействата имали многобройна челяд,  обричали на Бога някое от децата и така разчитали на Божията милост за другите деца и цялата фамилия. Момчето постъпвало в близкия манастир като послушник и харизан, а после го и замонашвали. От ония времена още преди османското нашествие по българските земи трябва да са и вековните дъбици край манастира. Според хора, разбиращи от дървета, дъбовете  са поне на по 800 години. В последните години боледуват от особен лишей, който покрива клоните, но пак са привлекателни и красиви. 


За манастира се знае, че към XIV-XV в. е бил разорен. По-късно е възстановена само църквата. И хората повече знаят за нея, отколкото за някогашния манастир. Според разказвано от местните хора предание, за да бъде запазен от похитители,   храмът е затрупан под  дебел слой пръст. Едва след много години местен пастир намерил своя изгубен козел  в храсталаците на могилата над храма да ближе показващия се на повърхността окислен кръст от църковния купол. Селяните разровили могилата и открили църквата.

Видимо храмът е правен  на два етапа. Източната част вероятно е от  късното средновековие (XVI – XVII в.).  а западната  е достроена  през Възраждането (1859 г.). с характерната за района полукръгла форма. По това време е направен и открит притвор с характерните за Трънския край декоративни висящи аркади.



Цялата църква е била богато благоукрасена със стенописи.  Преданието свързва тяхното изписване с македонския зограф Зинофия, извършил  работа си в 1867 г. Иконостасът също е възрожденски. Голяма част от стенописите са увредени и се нуждаят от реставрация.

В непосредствена близост до църквата има малка сграда с няколко стаи, която е служела за училище, а в по-стари времена в нея били обучавани младежи за духовници. Сега тя е възстановена  като  жилищна сграда на манастира с магерница и трапезария.  Благоустроен е дворът.


Населник на манастира е монахът Софроний  от братството на Църногорския манастир „Св. св. Козма и Дамян“,   който полага много грижи за обителта. При замонашването е получил  името на преподобния св. Софроний Софийски, за когото се знае, че е бил свещеник в Пенкьовци.  

Архивите разказват, че край манастира е ставало голям събор на Благи петък. Предполага се,  че така е наричан петъка от Светлата седмица след Великден.  

Някога наоколо било гъста вековна дъбрава и под сенките на дъбовите дървета се ширвали фамилни трапези за празника събирал се народ от цялото Краище и Знеполе.




И това не е случайно. Като свещено дърво дъбът е почитан от много народи.  Венците от дъбови клонки са символ на сила и власт и  били отличителен белег на много владетели.  Според българската народна традиция дъбът е единственото дърво, което може да замести храма. 

Някога в селата, където по една или друга причина нямало църква  хората се черкували  и даже венчавали под стари дъбови дървета.   

По време на суша под тях се молели за дъжд. Бъдникът, който гори цяла нощ на Бъдни вечер, винаги е дъбово дърво - по него гадаели  каква ще е новата година, а пепелта използвали за предпазване от злото.  

На Игнажден полазникът влизал в къщата с дъбова пръчка, клончета или просто с шепа шумки. Запазени са спомени, че вместо днешната традиция да се украсява зелено иглолистно дърво, за Бъдни вечер и за Рождество Христово се украсявали дъбови клони. Тази традиция и до днес е запазена сред населението от т. нар Западни покрайнини на днешна Сърбия.  




Обичаят да се гизди коледно дърво е още от предхристиянско време. Християните го запазили като  символ на Иисус Христос, който изкупва човешките грехове. Украсата на клоните му се  свързва с плодовете на Райското дърво и е знак е на укрепването и възраждането на  човешкия потенциал. В българските народни песни, посветени на Коледа, се пее за ”дръвцето на млада Бога”.




Според различните вярвания дъбът е дървото, което прави връзка между трите  свята -  в подземния то влиза с корените си, в земния е чрез стъблото си, а в небесния свят отива  с короната си. 




Заради  твърдата си  дървесина се приема като символ на безсмъртието  и вечността. Но  дъбът  символизира  и божествената същност,  и е знак за могъщество. Символ е на здраве и плодовитост. Като плод на дъба, жълъдът е символ на продължаващия живот. Приема се за белег  на плодородието и безсмъртието.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Балшенски манастир "Св. Теодор Стратилат" - с Балша

  В огърлицата от манастири на Софийската Мала света гора има един действащ манастир, който не е особено популярен. А там някога назад във в...